GDPR är mer än bara regler – det handlar om förtroende

,


En oönskad lagstiftning som påverkar precis allt och orsak till många gråa hårstrån – eller en nödvändig, kunddriven reglering och en språngbräda för nya affärer? Med målsättningen att titta bortom regelefterlevnad och fokusera på post-GDPR, höll Cognizant en välbesökt frukost den 27 april med temat Hur skapar GDPR nya affärsmöjligheter.

Det är mindre än 400 dagar kvar och klockan tickar snabbt på. GDPR träder i kraft i maj 2018 och ingen verksamhet kan undvika reglerna med tanke på påföljderna om du misslyckas med efterlevnaden. Är den här hektiska perioden verkligen en bra tid att börja fundera bortom förordningarna?

Ja, det är det. För dem som lyckas spela korten rätt redan från början, uppstår nämligen nya möjligheter. Vad ska du göra då? Även om det inte finns någon patentlösning, består det hemliga framgångsreceptet av en blandning av en holistisk syn, transparens och förtroende. Integritet blir nämligen snabbt nyckelfrågan i en digital tid, där kundförtroendet är avgörande för att nå framgång.

Förtroende, den röda tråden
Enligt Abhishek Rishi, som leder Cognizant Digital Business konsultdel för Norden inom analys och informationshantering, finns två möjliga synsätt när du tar dig an GDPR: affärsmodells-tänket vs. regelefterlevnads-tänket.

Det första förhållningssättet är ett mer konkurrenskraftigt tillvägagångssätt, där kundförtroendet är den röda tråden. Förtroende är nämligen det värde som kommer att definiera ditt företag i den digitala eran, och ett misslyckande innebär förlorade affärer. För att lyckas är det kritiskt att strukturera rätt nivå på kundernas samtycke. Var ska du börja? Att börja med de juridiska bitarna är en bra start.

GDPR som möjliggörare
Clas Ohlsons arbete med GDPR började för ett år sedan, och Urmas Aamisepp, företagets Chief Information Security Officer, betraktar GDPR som nyckeln till en positiv spiral med olika fördelar. Om kunderna har förtroende för företaget, och ger sitt samtycke till att lagra och använda personuppgifter, får du bättre insikter och kan öka relevansen i dina erbjudanden. Men hur bygger du förtroende? Det handlar om att skapa transparens genom processerna.

Vad har ansträngningarna resulterat i så långt? Förutom att skapa ett bra utgångsläge för att bygga en ny e-handelslösning, har arbetet medfört intressanta framtida affärsmöjligheter relaterade till IoT, biometri och värmekänsliga kartor i butikerna.

Kundcentrerat, samstämmigt synsätt
Caroline Olstedt Carlström, Vice President Privacy på Klarna, menar att GDPR inte handlar om att möta integritetslagar, utan snarare om att möta kunderförväntningarna. Det är genom ansvarstagande som du sedan bygger tillitsfulla kundrelationer och gör det möjligt att förvandla risker till fördelar.

Klarnas eget GDPR-arbete avancerar tack vare ett tvärfunktionellt team och ett globalt förankrat förhållningssätt, där en integritetsmedveten företagskultur främjas. Caroline Olstedt Carlström slår också ett slag för en ny position: Data Protection Officer, en mångsysslare med kunskaper inom säkerhet, juridik och ingenjörskonst, som kan värna om integritetsfrågorna. 

Problemlösning och nya metoder
Ian Oliver, Senior Security Researcher vid Nokia Bell Labs, tycker att GDPR handlar mer om riskhantering än om att följa regler. Det rör sig om ett kulturellt kliv, där du behöver flytta integritetsfrågorna närmre dem som arbetar med dem för att se resultat.

Vad betyder det rent konkret? Att organisationer bör utveckla medarbetarnas tekniker och förmågor, anamma ett mer holistiskt perspektiv på ingenjörer/juridik, och fokusera mer på problemlösning. För en sak står klar: du kan inte längre gömma dig bakom reglerna.

Se alla GDPR-presentationer på video.

3 saker att få dig komma igång med GDPR på ett holistiskt sätt
GDPR: transparens, förtroende och en positiv spiral